Zwanger en toch sporten, waar let je dan op?

0

Update nummer twee over het verloop van mijn zwangerschap alweer. Blog één lees je hier. Ondertussen ben ik 22 weken zwanger nu (dat is in gewoon Nederlands ongeveer 5 maanden) en ik voel me nog steeds prima, gelukkig.

Al ben ik pas recentelijk gaan ‘genieten’ van het dikker worden. Oke, misschien is dat een te groot woord… Laten we het houden op: Ik vind het helemaal niet erg en ben er zelfs een klein beetje trots op. En dat klinkt nog steeds een beetje gek voor mij. Nooit gedacht dat ik het prima zou vinden dikker te worden. Want believe me, in het begin vond ik het maar niks. Die buik groeide niet echt, maar zag wel mijn benen, billen en armen zachter en ronder worden. Dat was even wennen. Maar nu is ‘ie daar dan echt: Een zwanger buikje. Je kunt het nu echt niet meer verwarren met een die-heeft-zich-laten-gaan-op-vakantie-buikje. Onze jongen (ja, het wordt een jongen!) groeit goed, dus laat maar komen; die toeter van een buik. Yep, rond 9 maanden zwangerschap kom ik hier waarschijnlijk nog wel een keer op terug, maar laat ik maar gewoon genieten van het moment, nietwaar?

Daarnaast is het wel wennen aan continu het gevoel van een volle blaas hebben zeg! Ik heb ondertussen een onbeperkt abonnement op het toilet. En die hormonen… Die zorgen voor hilarische emotie-uitbarstingen. Hilarisch kan ik ze nu noemen, maar op de momenten zelf is soms het stoten van mijn grote teen al een trigger voor een onuitputbare bron van tranen, verdriet en een gevoel van ‘alles is kaa-uu-tee’. Respect voor mijn vriend, die hier tot nu toe een knap staaltje geduld en begrip heeft laat zien.

Het sporten gaat prima, heb nu voldoende energie en motivatie.
Maar ik merk wel dat ik automatisch hier en daar wat rustiger aan doe. Ik denk dat het cliché hier echt waar is: Luister naar je lichaam, je voelt vanzelf wel wat je baby en lichaam nodig hebben. Als je je goed voelt, kun je de meeste sporten die je al deed blijven uitoefenen, al dan niet op een lager pitje. Met risicovolle sporten, zoals bergbeklimmen, duiken e.d. overigens als uitzondering. Maar dat lijkt me logisch.

Maar wat te doen met die buikspieren? Daar hoor en lees je verschillende dingen over…
Ik heb me vanaf het begin van mijn zwangerschap niet meer gericht op het trainen van zichtbare buikspieren. Want ik vind: Waarom zou ik? Mijn core is van zichzelf sterk genoeg en op die sixpack ga ik me wel weer richten na de zwangerschap. Een goed zichtbare sixpack is er overigens nog nooit geweest, but a girl can have dreams, right? 😉

Iedereen mag hier haar eigen mening op nahouden, maar begrijp dat je core/houdingsspieren onderhouden nou eenmaal iets anders is dan werken aan een sixpack. Je houdingsspieren (met name transversus abdominus) kun je redelijk op peil houden, om rugpijn (gedeeltelijk) te voorkomen. Maar dit kun je al doen door meerdere keren per dag ‘je navel in te trekken’, je bekken te kantelen of je rug te rechten als je zit, loopt of staat. Gewoon op je houding letten dus eigenlijk.

Kortom: Laat die crunches achterwege tijdens je zwangerschap zou ik zeggen, en let eerder op een goede houding.

En focus daarnaast natuurlijk op de spiergroepen die je wel kunt blijven trainen, zoals je benen, billen en armen. Of wat denk je van je conditie op peil houden? Het sleutelwoord hier is; onderhouden, niet opbouwen. Lekker blijven sporten als dat lukt, maar niet voor nieuwe PR’s gaan.

En heb je behoefte aan een avondje op de bank hangen? Dan zou ik zeker de sportschool even laten voor wat ‘ie is. Want nogmaals: je voelt zelf het beste wat je nodig hebt. Sporten en actief blijven tijdens de zwangerschap is zeker mijn motto, maar wees wel eerlijk tegen jezelf. Schreeuwt je lichaam om rust, dan kun je ook morgen weer naar de sportschool.

Ik kreeg onlangs van twee collega’s de tip om een ondersteunende buikband voor het sporten (in mijn geval lesgeven) aan te schaffen. Deze biedt stevigheid in de onderrug en lift je buik als het ware een beetje op. Ik heb hem besteld, dus ben heel benieuwd of ik hem eventuele zwangere sportieve lezeressen kan aanraden! Ben jij ook zwanger en twijfel je of zo’n band iets voor je is, tijdens het sporten? In een latere blog zal ik laten weten wat ik ervan vind.

Nu ga ik even relaxen en ik zie je bij de volgende update!

 

Liefs, Maartje

Share.

Over de schrijver

#fitgirl #veggie #staypositive #nevergiveup #justgoworkout

Meer lezen

Laat een reactie achter

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld