Wat moet je doen om een Mars aan calorieën te verbranden?

0

Ongeveer twee weken geleden had ik alle moed weer eens bij elkaar geraapt (en het was lekker weer) om buiten een rondje te gaan hardlopen. Ik gebruik daarbij altijd de Looptijden.nl app en door een aantal updates waren de instellingen wat veranderd. Zo kreeg ik elke 500 meter van Paul (zo heet de stem in de app maar je kan ook voor Cindy kiezen, net wat jij wilt) te horen hoeveel calorieën ik had verbrand. En dan niet in een getal maar in de vorm van een etenswaar.

Zo had ik na 500 meter een biscuitje verbrand, na 4 km ongeveer een Mars en pas na 7,5 km 100 gram chips :O Daar schrok ik toch wel enigszins van. Tijd voor een onderzoekje:

Wat moet je doen om een Mars aan calorieën te verbranden (250-300 calorieën)?

Ik had verwacht dat je veel sneller een Mars zou verbranden tijdens het sporten dus was benieuwd naar hoelang je een bepaalde activiteit moet uitvoeren voordat je ongeveer een Mars (267 kcal) maar ook een boterham met kaas (261 kcal) hebt verbrand (bron: Caloriecalculator.nl). Hieronder een overzicht:

Tabel: Wat moet je doen om een Mars aan calorieën te verbranden (250-300 calorieën)?

Tabel: Wat moet je doen om een Mars aan calorieën te verbranden (250-300 calorieën)?

Let op! Bovenstaande is berekend op mijn gegevens (Geslacht – Man / Leeftijd – 28 jaar / Gewicht – 75kg / Lengte – 1,80m). Vul je eigen gegevens in op de website van Caloriecalculator om jou calorieverbruik bij deze activiteiten te bekijken: Caloriecalculator.nl.

Wat voor mij opvalt is dat je met Fitness (Krachtsport) in een uur ongeveer net zoveel calorieën verbrand als op de crosstrainer of op het roeiapparaat in je gym. Dan heb ik mijn keuze snel gemaakt hoor 😉 En dat je met stevig joggen, hardlopen en stevig fietsen al snel veel meer calorieën verbrand.

Het geheim van de krachtsport is dan ook dat je een kick-back effect hebt waardoor je na je workout juist veel langer blijft verbranden (dit effect duurt wel 24 – 48 uur). Dit omdat je je spieren kort uitput en daarmee stimuleert ten opzichte van cardio sporten, waarbij je je spieren over een langere tijd uitput en je lichaam na een paar uur (2 – 6 uur) al weer terugschakelt naar de reguliere verbrandingsmodus.

Tip: Wissel krachtsport dus af met cardio-trainingen om je verbrandingsmotor zo effectief mogelijk te laten draaien!

Leestip: Wist je dat fruit meer dan alleen gezond is? In DEZE blog DE OPLOSSING om én twee stuks fruit per dag te eten én dat ook nog eens op een mega efficiënte en effectieve manier te doen! En lees DEZE blog eens voor meer uitleg over de kracht van sport.

Groetjes Sjors & Marieke

Review: Mister Flavor kruiden
Review Fittea: nieuwe smaken en 15% korting voor jullie
Share.

Over de schrijver

Author Image

#fitcouple #fitgirl #fitboy #motivation #workoutbuddy

Meer lezen

Laat een reactie achter

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld