Wat is de kracht van sport?

0

Wat is de kracht van sport?
Waarom is sporten gezond en waarom heeft het zowel een positief als negatief effect op ons dagelijks leven?
Sport is de hype van nu, als je niet mee gaat in deze sportgekte wordt het al gauw raar bevonden.  Wat is nou eigenlijk de kracht van sport? Waarom willen we hier allemaal aan mee doen?

Sport is altijd al een onderdeel geweest in mijn leven. Ik weet niet hoe dit precies gekomen is, maar dat sport me veel plezier en energie geeft is me 100% duidelijk. Het is een dagelijks terugkomend onderwerp en we raken er niet over uitgesproken. Net als ik delen we graag onze passie, motivatie, obstakels en ontwikkelingen met elkaar. Het geeft iets magisch, een gevoel van zelfvertrouwen en verbondenheid met anderen.

Naast dat sport iets magisch geeft, kan de sporthype ook een negatieve invloed hebben op mensen. Zoals misleiding, verwarring of onrust. Vooral op social media is dit te merken. Het vertekend beeld in de social media wereld heeft veel invloed op ons dagelijks leven. Ons zelfbeeld veranderd door al deze invloeden.
Er ontstaat vergelijkingsdrang: We gaan (on)bewust op zoek naar het perfecte uiterlijk en het perfecte leven.

Sporten brengt veel beweging in onze maatschappelijke samenleving. Zowel positief als negatief.
‘De kracht van sport’ is veel omvattender en breder dan ik had gedacht. Dit onderwerp verwijst naar veel verschillende informatie bronnen, denk aan:
(wetenschappelijke) kennis, (wetenschappelijke) onderzoeken, ervaringen en overtuigingen van verschillende personen. Het is dus voor mij een onmogelijke taak om dit onderwerp af te bakenen.
Ik wil jullie graag meenemen in dit avontuur, en hoop je nieuwsgierig te houden over de kracht van sport.Kracht van sport
Sport is meer dan alleen goed voor de gezondheid.
Sport en gezondheid zijn met elkaar verbonden. Sporten zet aan om te bewegen. Een betere gezondheid komt voort uit voldoende beweging. Heel simpel eigenlijk.
Je gaat er misschien van schrikken maar volgens het NNGB (Nederlandse Norm Gezond bewegen), geldt voor volwassenen (18-54 jaar) het advies:
Een half uur tenminste matig intensief bewegen op minimaal 5 dagen per week.
Daarbij is ook een fitnorm vastgelegd met het advies:
Tenminste 3 keer per week gedurende minimaal 20 minuten zwaar intensieve lichamelijk activiteit te verrichten.

Het is een feit dat deze gestelde normen het risico op (welvaart) ziekten doet dalen, maar wel een hele uitdaging nu ik dit feitje zelf weet. Er wordt over het algemeen te weinig bewogen en dit feitje is tot stand gekomen als gevolg van de geautomatiseerde maatschappij waarin we leven. Doelloos bewegen gaat blijkbaar tegen de natuur in en daarom is sporten dus een zinvol doel waardoor mensen meer gaan bewegen.

Sporten brengt mensen bij elkaar.
Het geeft een bindende kracht op mensen en is in staat om verschillen tussen mensen weg te nemen. Je leert omgaan met bepaalde regels maar ook met elkaar.
Sporten schept een vertrouwde omgeving, waar mensen hun zorgen kunnen vergeten.  Sporten is meer waard dan goede hulpverleningsgesprekken. De beste gesprekken vinden plaats tijdens het sporten. Op die manier zouden probleemjongeren bijvoorbeeld geholpen kunnen worden. Er wordt vooral in het onderwijs veel in zulk soort projecten geïnvesteerd.fitcouple
Sporten verbeteren prestaties op werk of school.
De intrinsieke motivatie die je ontwikkeld in de sport, wordt ook toegepast in het dagelijks leven als werk of school.

Sporten versterkt je eigen identiteit.
Sporten verbetert individueel gedrag. Een voorbeeld hiervan is het leren kennen van je karakter. Hoe reageer je onder druk, hoe ben je in staat jezelf te beheersen en te motiveren. Het geeft meer zelfvertrouwen als je controle hebt over je eigen prestaties.marieke
Een rolmodel heeft een grote invloed op het sportgedrag.
Uit onderzoek blijkt dat ouders een grote invloed hebben op het sportgedrag van hun kinderen. Mogelijk zijn ouders zelfs het grootste voorbeeld voor hun kinderen. Als ouders zelf niet aan sport doen, is er een grote kans dat sporten géén onderdeel wordt in het leven van hun kinderen.
Ook vrienden, klasgenoten of bekende Nederlanders hebben een grote invloed. Vanaf het twaalfde jaar neemt deze invloed toe omdat veel kinderen dan in een nieuwe situatie komen met de overstap naar de middelbare school.

Social media kan een negatieve invloed hebben op ons gevoel van eigenwaarde.
Het lijkt alsof iedereen 24/7 in de gym staat of altijd gezond eet. Alleen het perfecte (gefotoshopte) plaatje of filmpje wordt gepost. Maar ook bekende Nederlanders, worden ineens een sportgoeroe en dienen als rolmodel. Een winstgevende business is het zeker. De overload aan prikkels en informatie via social media veroorzaakt een presterende visie waarin je opgeslokt wordt.

Het roept een sociale-vergelijkingsdrang op wat ons gevoel van eigenwaarde beïnvloed, maar ook die van een ander. We streven naar perfectie. Iedereen doet er aan mee, ook ik! Het geeft een vertekend beeld en werkt verslavend. Social media geeft een ‘roze-bril-versie’ van de werkelijkheid, dat is duidelijk.

Hier zijn enkele voorbeelden: Er is gebruik gemaakt van kleuren filters en een structuur filter.
foto met filterbewerkte foto

 

 

 

 

 

 

 

De aangeboren vergelijkingsdrang is een van de redenen waarom een sociaal kanaal als Instagram goed loopt.
Je vergelijken met anderen, elkaar willen overtreffen, op zoek gaan naar het perfecte uiterlijk of het perfecte leven. Ieder individu is uniek! Stop met het vergelijken van mensen die in jouw ogen perfect zijn. Perfect bestaat nou eenmaal niet. Creëer geen neppe kant van jezelf, maar probeer je eigen ‘ik’ te blijven om niet te worden opgeslokt door deze gekte. Je ‘roze-bril-versie’ zal verdwijnen en mensen zullen je beter leren kennen om diegene die je werkelijk bent.

Iemands financiële situatie heeft invloed op het wel of niet beoefenen van sport.
De sociale omgeving heeft grote invloed op het leefpatroon van een individu. Vaak is daar een economische oorzaak voor te vinden. Mensen die meer te besteden hebben, kunnen hun kinderen meerdere sporten laten proberen, en zich duurdere sporten veroorloven. Tegenwoordig wordt er steeds meer geïnvesteerd om sporten mogelijk te maken voor mensen die minder te besteden hebben. Hierbij kun je denken aan financiële steun vanuit de overheid, binnen een sportvereniging of school.

kracht van sport
Sporten behoort tot gezondheid bevorderend gedrag.

Bewustwording en kennis zijn belangrijke maatstaven om gezondheidsverandering te realiseren.
Wanneer iemand zijn gezondheid niet als problematisch ervaart, wat bijvoorbeeld bij veel jongeren het geval is, dan zal diegene weinig waarde hechten aan de relatie tussen gezondheid en gedrag. Je kunt zelf invloed uitoefenen op je gezondheid maar je omgeving kan ook je gezondheid beïnvloeden.

krachtsport
Sporten heeft een positief effect op onze maatschappelijke samenleving.

Sporten vergroot het zelfvertrouwen. Hoe groter het zelfvertrouwen, hoe kleiner de kans op crimineel of ongewenst gedrag. Daarom is dat ook een van de redenen dat er programma’s in Nederland worden ontwikkeld om jongeren aan het sporten te krijgen.

Sporten kan mensen motiveren, activeren en aanzetten om iets te doen.
Zowel sportende als niet-sportende mensen bevestigen dat intrinsieke motivatie een belangrijke voorwaarde is om te sporten. Sport kan niet opgedrongen worden, de motivatie om te sporten moet uit de persoon zelf komen. Bij sportende mensen is een van de motivaties om te sporten dat sport leuk moet zijn. Daarnaast zijn de drang naar presteren, jezelf verbeteren en de band die je met de mede sporters hebt voor deze groep belangrijke motivaties om te gaan sporten.trainingsschema
Sporten bevorderd herstel en helpt bij verwerken van ziekte.

Een goede lichamelijk conditie kan ervoor zorgen dat je na een behandeling of operatie sneller hersteld. Er zijn in ziektehuizen diverse intensieve trainingsprogramma’s voor mensen met bijvoorbeeld kanker of een chronische aandoening zoals COPD. 
Ook blijkt uit dit onderzoek dat bewegen en sporten (de symptomen van) dementie kunnen uitstellen.

Sport wordt ook veel toegepast bij mentale ziekten zoals PTSS, burn-out of depressie zoals je kunt lezen in dit artikel. Als je fysiek actief bent wordt je geest afgeleid van de dagelijkse stressoren. Dit kan helpen om negatieve gedachten te blokkeren of verminderen. Sporten verlaagd de productie van het stresshormoon cortisol in je lichaam. Tegelijkertijd stimuleert het de productie van endorfine. Ook wel het gelukshormoon genoemd.

Topsport zorgt internationaal voor ontmoeting, verbinding en inspiratie.
Zo is het olympisch dorp eens in de vier jaar, een paar weken lang, hét centrum van de wereld. Wat goed kan worden vergeleken met de sportvereniging die functioneert als het huidige dorpsplein van de lokale samenleving.
Zoals Thomas International aangeeft:
Kennis is macht, juist als onderpresteren of mentaliteit moet worden aangepakt. Hoe meer je weet en begrijpt van een team. Hoe meer mogelijkheden je ontdekt om verbetering te realiseren verbetering die het verschil kunnen betekenen tussen zilver en goud

Sport staat niet garant voor succes.
Sport is wat je er zelf mee doet. Het mag niet worden beschouwd als een oplossing voor problemen.
Plezier in de sport is het belangrijkste speerpunt dat centraal moet staan om te blijven sporten. Daarbij is het een leuke bijkomstigheid dat het een positief effect heeft op de gezondheid.
Sporten kan bijdragen als stimulans voor een betere gezondheid, het vergroten van saamhorigheid of dienen als verbetering in de maatschappij. Daarmee zet sporten een grote stap in de richting van de oplossing.

Dit onderwerp heeft me erg aan het denken gezet, zowel positief als negatief.
Sport is iets krachtigs, welke veel goede dingen kent maar ons dus ook onderuit kan halen.
Ik hoop dat ik jullie nu óók aan het denken kan zetten, om eens stil te staan bij wat je net gelezen hebt.
Wat heeft ‘de kracht van sport’ voor effect op jou en op je dagelijkse leven?
Wat heeft het voor effect op een ander in jouw leven zoals je partner, familie of vrienden?
Hoe staan de niet-sporters tegenover deze feitjes maar ook tegenover jouw eigen (sportende) leven?

Mocht je meer willen lezen over de feiten uit deze blog. Klik op het gearceerde onderwerp en je wordt verwezen naar de bron. Verder staat onderaan deze blog de bronvermelding samengevat.

Veel succes en liefs, Marieke

 

Bronvermelding:
Report: De seminarreeks en masterclasses over de Kracht van Sport.
Auteur: Marije Baart de la Faille-Deutekom, Bert de Reuver, Cees Vervoorn, Vera Dekkers
Inholland Hogescholen

Artikel: Definitie van gezondheid luidt vanaf vandaag anders.
Auteur: Maastricht University

Report: De maatschappelijke waarde van sport.
Auteur: Nanne Boonstra, Niels Hermens

Artikel: Instagram: Vertekend beeld of een roze-bril versie.
Auteur:Lilian Zandberg

Artikel: Negatieve effecten van media.
Auteur: Peter Nikken

Artikel: De effectiviteit van de inzet van rolmodellen in leefstijl campagnes.
Auteur: Trimbos instituut; Netherlands Institute of Mental Health and Addiction
Anouk de Gee, Moniek Zijlstra-Vlasveld, Stephanie Leone,Brigitte Boon en Agnes van der Poel

Artikel: Gezondheid en gedrag.
Auteur: Raad voor de Volksgezondheid en Zorg

Artikel: Effecten van sport en bewegen op school.
Auteur: Harry Stegeman

Artikel: De wetenschap over vermoeidheid.
Auteur: Didit, Sport voor energie

Artikel: De positieve invloed van sporten en bewegen op het uitstellen van dementie.
Auteur: Kenniscentum Sport, Jolanda de Zeeuw

Artikel: ‘Interapy’ Burn-out: Preventie en behandeling van burn-out via internet.
Auteur: A. Lange, J.P. van de Ven, B. Schrieken, M. Smit
University of Amsterdam

Artikel: The top 7 mental benefits of sports
Auteur: Kathryn Watson, Healthline

Beleidsbrief: De Staatssecretaris van Volksgezondheid Welzijn en Sport
Auteur: Mw. Dr. J. Bussemaker

Website: Motivatie in sport
Auteur: Thomas international

Hotspots: 3x foodie in Antwerpen
Is zoete aardappel gezonder dan gewone aardappel?
Share.

Over de schrijver

Author Image

#fitcouple #fitgirl #fitboy #motivation #workoutbuddy

Meer lezen

Laat een reactie achter

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld