Wat doe jij het liefst: sporten met een trainingsschema of freestylen?

0

Als je door de gym loopt, zie je ze wel eens: sporters met een schema op papier of een boekje om alle oefeningen en herhalingen te noteren. Of sporters die de gehele workout registreren in een app. Misschien val jij, net als ik, ook onder die categorie. Wat doe jij het liefst: freestylen of een trainingsschema volgen? Wat zijn de voor- en nadelen? Je leest hieronder mijn ervaringen.

Sporten met een trainingsschema of freestylen (1)

Ik heb jaren gesport op basis van freestyle workouts waarbij ik wel een aantal oefeningen per spiergroep in mijn hoofd had die ik kon doen. Op het moment dat ik de gym inliep besloot ik welke spiergroepen ik dan wilde trainen. Ik merkte dat ik vaak mijn borst en armen trainde en dat buik en legday er nogal eens bij inschoten (of aan het eind van de workout werd afgeraffeld) #guilty. Ook merkte ik dat ik veel dezelfde oefeningen bleef doen en vaak hetzelfde gewicht nam. Mijn spieren werden niet meer verrast en ik had het gevoel dat mijn lichaam ging wennen aan de oefeningen en de gewichten. Spierpijn had ik ook steeds minder.

Toen heb ik voor mezelf de oefeningen per spiergroep genoteerd en schreef ik bij elke workout op welk gewicht ik had gebruikt bij deze oefening en hoeveel herhalingen ik had gedaan. Ik merkte dat de competitie tegen dezelfde persoon de week ervoor was gestart. GAME ON! Ik wilde in ieder geval of meer herhalingen of meer gewicht doen dan de week ervoor bij die oefening. En dat had resultaat: mijn spieren werden weer verrast! Ook die heerlijke flinke spierpijn was er weer na elke training.

Na verloop van tijd merkte ik dat ik ook aan dit schema begon te wennen. Toen heb ik bij Health Advies Breda (HAB)aan de bel getrokken voor een trainingsschema en voedingsschema op maat. HAB helpt je kosteloos en vrijblijvend bij het bereiken van jouw doelen en ik kreeg dus een trainingsschema wat goed aansloot op mijn wensen. Vol enthousiasme (misschien wel iets te veel) ging ik aan de slag met het schema met als resultaat: spierpijn als nooit tevoren… Een schema met oefeningen waar ik nog nooit van had gehoord zorgde voor een totale verrassing voor mijn spieren. Elke 2 maanden werd dit schema verder gefinetuned (mooi woord toch!?) door coach Zwier van Health Advies Breda waardoor ik mijn spieren bleef verrassen. Mede in combinatie met het voedingsschema was dit duidelijk te zien aan mijn shape en ik voelde me fitter dan ooit.

Nu merk ik dat ik de combinatie vooral heel goed werkt voor mij. Ik heb dus een schema met alle oefeningen die ik goed vind om te doen (zo’n 6-8 per spiergroep) en kan daaruit de spiergroep en oefening kiezen die ik op dat moment graag wil doen. Ik noteer dan wel hoeveel herhalingen ik heb gedaan en welk  gewicht ik heb gebruikt. Ik hou van die vrijheid maar wil wel de competitie met mezelf blijven aangaan. Ook heb ik dit schema voorgelegd aan coach Zwier van Health Advies Breda om zeker te weten dat er voldoende variatie in mijn trainingen zit.

Quiz Waarmee verbrand je de meeste calorieën (4)

Genoeg over mij, tijd voor zinvollere zaken: kijk vooral wat voor jou goed werkt!

CONCLUSIE
Als je even lekker wilt trainen en plezier wilt hebben in het trainen zelf, dan kun je het beste freestylen. Wil je bepaalde doelen behalen of merk je dat je vastloopt met je vooruitgang, volg dan een trainingsschema van bijvoorbeeld Health Advies Breda (dat coaches heeft met verschillende expertises; zo is er zelfs een vegan coach!). Dat kan net het steuntje in de rug zijn om jezelf weer uit te dagen.

Hier draait het uiteindelijk om:
Zoek de beste balans tussen jezelf een schema opleggen en lekker vrij trainen.

Succes en veel plezier 😉

Groetjes Sjors

December lijstje & winnaar Boho Tiffin!
Valesca's strijd tegen acné deel 2: de EMB bloedtest en supplementen advies
Share.

Over de schrijver

Author Image

#fitcouple #fitgirl #fitboy #motivation #workoutbuddy

Meer lezen

Laat een reactie achter

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld