Tips tegen sportdrukte en januari-stress in de sportschool

0

Iedereen kent het wel. De maand januari is begonnen waarop veel mensen zich voornemen om meer te bewegen. En terwijl jij lekker rustig wilt sporten, komt er een invasie aan nieuwe mensen jouw sportschool binnen gewandeld…

Hoe ontloop je deze sportdrukte en welke alternatieven zijn er om toch te kunnen sporten? Wij geven je graag tips om productiever te zijn in de sportschool!

De eerste maanden van het jaar zijn maanden waarin iedereen vol goede moed aan de slag gaat, en er eigenlijk méér mensen komen sporten dan de sportschool eigenlijk kan dragen. Ook wij zien het om ons heen gebeuren en weten dan bij voorbaat al dat we rekening moeten houden met deze sportdrukte.
Juist bij deze momenten van drukte ontstaan ergernissen aan anderen of nieuwkomers.

  • Er zijn méér mensen om je aan te storen of die jou kunnen hinderen tijdens het sporten.
  • Je staat met méér mensen op een hoop, het gebrek aan sportruimte kan je hinderen.
  • Nog niet iedereen is op de hoogte van de ongeschreven regels in de fitness 😉 Zoals gewichten terug leggen, handdoek gebruiken, apparaten bij overmatig transpireren schoonmaken maar ook onnodig ruimte of toestellen in beslag nemen etc. etc.

Uiteraard gaan we niet in op het negatieve aspect, maar willen we jou juist tips geven hoe je deze topdrukte kunt ontlopen om toch heerlijk te sporten.

Tip 1: Een positieve mindset: Sportdrukte in januari is tijdelijk.

Sportdrukte is sowieso al een veel gehoorde klacht in sportscholen. En vooral in de maanden januari en februari komen er nog eens extra leden bij die opzoek moeten naar hun structuur en favoriete sportdagen.

  • Ben je er in eerste instantie van bewust dat dit maar van tijdelijke aard is en ontloop deze drukste piek dagen om jezelf de ergernissen te besparen.

Tip 2: Vermijd het spitsuur of spitsdagen.

  • Op maandag en dinsdag zal je vaak zien dat de sportschool overvol is. Iedereen wil na het weekend de week weer fris starten en overtollige calorieën van het weekend verbranden.
  • Kies er bijvoorbeeld voor om op woensdag te gaan en maandag een sportsessie thuis of buiten te doen. Of ga juist overdag of vroeg in de avond.
  • Op onze sportschool zien we voornamelijk tussen 19.00 en 21.00 uur topdrukte aan sporters. Logisch want dan is iedereen terug van het werk en heeft gegeten. Ook de groepslessen gaan van start op deze tijdstippen.
  • Wij kiezen ervoor om vooral in de maanden januari en februari voor het eten te gaan rond 18.00 uur. Dan is het heerlijk rustig en aan het einde van onze sportsessie komen vaak bekenden binnen gelopen en kunnen we een praatje maken. Echt een win-win situatie omdat we hierdoor niet gestoord worden tijdens het sporten, maar nadien toch onze sociale contacten kunnen onderhouden. Het voorkomt gewoon dat we de hele avond in de sportschool hangen.

Tip 3: Zorg voor een planning of trainingsschema

  • Bepaal aan het begin van de week wat je trainingsdoelen zijn en hoe vaak je wilt gaan.
  • Houd rekening met de sportdrukte op maandag en dinsdag en de dagelijkse spitsuren tussen 19.oo en 21.oo uur.
  • Een full body workout is moeilijker te realiseren in een overvolle sportschool dan een hardloopsessie.
  • Ga je voor krachttraining, bedenk dan vóór je op de sportschool bent welke spiergroepen je wilt trainen, met bijbehorende oefeningen. Dit geeft structuur en overzicht.

Tip 4: Denk creatief in je oefeningen en stel je flexibel op.
Als een fitnessapparaat bezet is kun je een aantal dingen doen:

  • Je vraagt hoelang diegene bezig is en wacht tot je aan de beurt bent.
  • Of je kiest een strategische plek vlakbij het apparaat dat je wilt gaan gebruiken, zonder dat je opdringerig staat te wachten. Als je ondertussen ook nog wat oefeningen doet, ben je heel slim en efficiënt bezig!
  • Of je bedenkt welke andere oefening je ook kunt doen, om deze spiergroep op een andere manier te trainen.

Hoe meer je probeert, des te meer opties er zijn om een bepaalde spiergroep te trainen.
Je zult merken dat je flexibeler om kan gaan met drukte omdat je breed georiënteerd bent in alternatieve oefeningen voor een spiergroep.

Denk creatief en loop niet zo te balen 😉

sportdrukte 4

Combineer bijvoorbeeld je oefeningen op een standaard fitness apparaat.

Tip 5: Gebruik losse gewichten waardoor je oefeningen kunt afwisselen.

Naast de standaard fitness apparaten zijn er genoeg andere attributen aanwezig zoals een dumbbell, kettlebell of barbell. Vaak kun je hiermee meerdere oefeningen of spiergroepen trainen.

  • Soms is het gewicht dat je wilt door een ander in gebruik. Daag jezelf dan uit om een zwaarder gewicht te pakken en voer minder herhalingen uit. Andersom kun je ook een lichter gewicht pakken en wat meer herhalingen uitvoeren.

Tip 6: Zoek een rustige ruimte en focus op jezelf.

  • Voorkom hanggedrag en zoek je eigen rustige omgeving in de sportschool.
  • Verzamel de attributen die je nodig hebt en installeer je zodat je volledige focus hebt op je workout.
  • Varieer met je workouts en gebruik bij drukte bijvoorbeeld alleen je lichaamsgewicht.
  • Leg niet onnodig je handdoek of bidon op een bankje die dan niet meer gebruikt kan worden.
  • Laat je niet storen door social media en ga niet bellen in de sportschool. Tijdens bellen of appen worden toestellen onnodig lang bezet gehouden.
sportdrukte 3

Een goede workout voor je vingers 😉

Tip 7: Houd rekeningen met elkaar

  • Geef een ander de benodigde ruimte om zijn of haar oefening uit te voeren.

Niks is zo irritant als iemand in de weg staat of jijzelf een ander hindert. Voor elke oefening heb je genoeg ruimte nodig om ook de veiligheid van elkaar te waarborgen. Houd hier echt rekening mee!

  • Ga niet te dicht bij het dumbbell rek staan of liggen. Het is heel erg hinderlijk voor jezelf maar ook zeker voor de ander, als men op je moet wachten tot je klaar bent met je oefening om gewichten in of uit het rek te halen.
  • Neem niet onnodig lang een toestel of ruimte in beslag. Anderen willen namelijk ook hun oefening doen. Maximaal 10-15 minuten in beslag nemen van een toestel is een goede standaard om aan te houden.
  • Als je merkt dat iemand onnodig lang een apparaat bezet houdt die jij ook wilt gebruiken, dan is het niet raar om diegene hierop aan te spreken of te vragen wanneer hij/zij klaar is.
  • Oja, en haal a.u.b. de zware schijven van een barbell af, zodat de dames onder ons hun rug niet hoeven te verrekken bij het eraf halen.
sportdrukte 1

Laat niet onnodig je handdoek en gewichten slingeren 😉

In de loop van de jaren zijn wij wel gewend aan deze invasie in het begin van het jaar, en hebben we dus toch wat oplossingen gevonden voor dit probleem.

Probeer deze tips eens uit en geloof ons: Jij bent in totale ontspanning als iedereen staat te stressen in een overvolle sportschool 😀

Lees vooral ook even DEZE BLOG over het verschil tussen sporten met een trainingsschema en freestylen.

Liefs, -xxx- Marieke en Sjors

Share.

Over de schrijver

#fitcouple #fitgirl #fitboy #motivation #workoutbuddy

Meer lezen

Laat een reactie achter

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld