Get out of your fatsuit for inspiration, foodies and a healthy lifestyle!

Stilzitten is het nieuwe roken

0

Stilzitten is het nieuwe roken. We zitten te veel en zijn liever lui dan moe. 31% van de wereldbevolking voldoet niet meer aan de minimale norm gezond bewegen. Onze inactieve levensstijl is momenteel wereldwijd de vierde doodsoorzaak. We leven in een geautomatiseerde maatschappij omdat we het leven sneller en makkelijker willen maken.

Liever de auto dan de fiets en roltrappen en liften in plaats van de trap. Kinderen spelen niet veel meer buiten maar zitten voor de televisie. Dit is erg zorgelijk omdat onvoldoende lichaamsbeweging fysieke, mentale en sociale problemen geeft.

In deze blog vertel ik je graag mijn bevindingen en hoe jij je levensstijl wat actiever kunt maken.

– FEIT: Roken en lichamelijke inactiviteit leveren tegenwoordig nagenoeg hetzelfde aantal doden per jaar op, beide ongeveer 5 miljoen. –

stilzitten is het nieuwe roken (1)

Het te veel stilzitten of onvoldoende bewegen heeft grote gevolgen voor je gezondheid zoals:
1. Lichamelijke problemen
2. Geestelijke verwaarlozing
3. Sociale eenzaamheid

1. Inactiviteit geeft lichamelijke problemen zoals obesitas:
Aan de beweegnorm: Minimaal 5 x per week matig intensief bewegen, wordt al lang niet meer voldaan. Alleen al in de VS sterven per jaar ongeveer 300.000 mensen als gevolg van obesitas.
Inactiviteit verhoogd ook de risico’s op hart- en vaatziekten, suikerziekte type 2, kanker, hoge bloeddruk, een herseninfarct of hersenbloeding, lever aandoeningen, ademhalingsproblemen, artritis etc.

Lichamelijke inactiviteit kan aangepakt worden door:
– Bewust te worden van het feit hoeveel je nu werkelijk beweegt (tegenwoordig zijn er gadgets die alles bijhouden zoals op je iPhone of een smartwatch).
– Laat de auto staan en pak eens vaker de fiets. En gebruik de trap in plaats van de roltrap/lift.
– Een (team)sport beoefenen bevordert lichamelijke en mentale fitheid maar geeft ook een sociale boost.
– Wandelen of fietsen met een hartslag van +/- 100 slagen per minuut. Het zorgt voor de aanmaak van groeihormoon en geeft energie.

Bij een zittend beroep:
– Pak wat minder vaak je telefoon maar loop naar je collega’s toe.
– Maak een wandeling gedurende je lunch: Looplunches.
– Een ommetje maken stimuleert je productiviteit op je werk. Na een lunch krijg je doorgaans een dip maar een looplunch zorgt ervoor dat je fris en scherp aan je middag kunt beginnen.
– Walking-meetings voorkomen eindeloze, geestdodende, ineffectieve vergaderingen.
– De hersenen functioneren beter tijdens het lopen wat bijdraagt aan het sneller verwerken van nieuwe informatie.

roses marieke    roses sjors
2. Inactiviteit geeft geestelijke verwaarlozing. Gevolg: Cognitieve demotivatie of disfunctioneren.
Je kunt veel meer dan je nu doet, alleen je hebt er geen zin in. We zijn geneigd de makkelijkste oplossing te kiezen en worden minder actief en dus luier. Het te weinig stimuleren en activeren van je brein heeft veel nadelige gevolgen op je productiviteit.
Denk hierbij aan navigatie gebruik in de auto waardoor je zelf niet meer hoeft na te denken hoe je moet rijden. Het oriëntatie vermogen van je brein raakt gedemotiveerd.
Maar ook onderpresteren leidt tot disfunctie van je brein. Niet meer de moeite willen doen om achter het juiste antwoord te komen. Een ander persoon het klusje laten klaren of gebruik maken van Google en je rekenmachine.

Het activeren en stimuleren van je cognitieve functies kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld:
– Een uitdagende sport te beoefenen;
– Een cursus of opleiding volgen;
– Een baan kiezen waarin voldoende uitdaging zit;
– Een hobby beoefenen zoals schilderen of piano spelen;
– Braintraining;
– Klusjes zelf oppakken voordat je een ander om hulp vraagt;
– Je intellectuele vaardigheden in de ‘wij’ context plaatsen door samen te werken in teams, met je partner of vrienden.

Roses_maart

Het IKEA doe-het-zelf bouwpakket
De meeste hebben hier eigenlijk geen zin in, maar beseffen dat het onnozel overkomt als je het een ander laat doen. De handleiding is wel zo makkelijk waarbij je stap voor stap de plaatjes moet volgen zodat ieder ander die kast makkelijk in elkaar krijgt. Uiteindelijk kies je er toch voor om de moeite te willen doen deze kast in elkaar te zetten.

– En als het dan gelukt is…… IEDEREEN is dan trots op zichzelf!!! Toch?? Herken je het? –

Dat geluksgevoel, iets nuttigs gedaan te hebben mag je vaker naar voren halen:

– Neem de tijd om dingen op te pakken en jezelf uit te dagen. –
– Ga conflicten niet uit de weg, maar ga ze aan en leer ervan. –

3. Sociale eenzaamheid veroorzaakt stress en cognitieve achteruitgang.
Het wegvallen van emotionele steun, geeft eenzaamheid en geeft het gevoel dat je er alleen voor staat. Dit zie je vooral bij ouderen waarbij het sociale netwerk flink gekrompen is maar ook onder jongeren ontstaat deze sociale eenzaamheid.
Er is geen tijd voor zelfreflectie. Bij sociale contacten willen we het hebben over de leuke dingen en worden persoonlijke problemen vermeden. De behoefte aan ontspanning en plezier staat dan voorop. Het niet praten over je eigen problemen geeft bindingsverlies met je sociale contacten.
Het te druk zijn met alle daagse bezigheden zoals werken, presteren, studeren en alle andere verplichtingen geeft onvoldoende tijd om stil te staan bij waar je nu mee bezig bent. Het doorrazen in deze maatschappij veroorzaakt veel burn-out klachten onder jongeren.

– Het veroorzaakt chronische stress en heeft een cognitieve achteruitgang tot gevolg. –

Sociale eenzaamheid kan op meerdere manieren worden aangepakt:
– Vermijd zoveel mogelijk digitaal communiceren en maak tijd om met mensen af te spreken.
– Persoonlijk contact in levende lijven zorgt binding. Je groeit hiervan, je voelt de emotie van de ander en je begrijpt elkaar beter.
– Ga op zoek naar een activiteit of hobby die je met anderen kunt delen. Bijvoorbeeld sporten, schilderen, wandelen. Er zijn veel verenigingen waar je dit samen kunt doen.
– Praat met iemand over je probleem. Als je iemand tegenkomt die je begrijpt veroorzaakt dit een turning point -> het motiveert tot verandering.
– Professionele hulpverlening zoals een psycholoog kan helpen zoeken naar de oorzaak van je eenzaamheid.

stilzitten is het nieuwe roken (2)

– Eenzaamheid is een gevolg van je probleem. –

Vind je het leuk om nog meer te lezen? Dan is misschien DEZE BLOG iets voor je. Onderwerp: De kracht van sport. Waarom is het zo gezond en waarom is het de hype van nu.

Liefs -xxx-, Marieke en Sjors

Het succesverhaal van Anouk
Het succesverhaal van Marije, - 25 kilo (!)
Share.

About Author

Author Image

#fitcouple #fitgirl #fitboy #motivation #workoutbuddy

Meer lezen

Leave A Reply

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief