Het succesverhaal van Merel: -43 kilo!

2

Hey! Leuk dat je mijn verhaal leest! Mijn naam is Merel en ik ben 25 jaar. Ik ben dol op sporten, en dan met name krachttraining en hardlopen. Dit is iets van het laatste jaar, want voorheen was ik niet zo van het vele sporten.

Al sinds ik me kan herinneren ben ik te zwaar. En dan niet een beetje, maar behoorlijk! Ik ben een echte emotie-eter, al van jongs af aan combineer ik eten bij elke emotie. Is er iets te vieren? Dan doe je dat met eten! Is er iets ergs gebeurd? Dan troost je jezelf met eten. Verveling? Eten. Gezelligheid? Eten. Ik had dan ook regelmatig eetbuien en at op zo’n moment veel ongezonde dingen: chocola, chips, tosti’s met veel te veel saus enzovoort. Ik heb allerlei diëten geprobeerd: het stippendieet, herbalife, weet-wat-je-eet (koolhydraatbeperkt). Dit laatste dieet bleek het meest effectief. Ik ging in no time van 95 kg naar 78 kg. Op dat moment vond ik dat ik mijn doel had bereikt en stapte ik over naar het eetpatroon wat ik had voor dit dieet. Dit bestond uit veel koolhydraten. De plotselinge switch van weinig koolhydraten naar extreem veel koolhydraten heeft ervoor gezorgd dat ik in korte tijd mijn allerhoogste gewicht ooit bereikte: ruim 120 kilo. Ik was zo’n 18 jaar, ontzettend onzeker, maar wist maar niet hoe ik de knop om moest zetten. Ik wilde zo graag sterker zijn dan mijn eetbuien, maar dat lukte niet. Het verdriet wat dat met zich meebracht zorgde gek genoeg voor nieuwe eetbuien.

Untitled2

De knop ging om toen ik mijn eerste relatie kreeg. Ik wist dat mijn eetgedrag niet gezond was en wilde niet dat hij dit zou zien. Door zijn aanwezigheid ben ik rustiger en minder gaan eten, wat ervoor zorgde dat ik zo’n 10 kg afviel. Ik voelde me stukken zelfverzekerder, maar nog niet tevreden. De relatie ging over, en gelukkig bleef het verloren gewicht er af. Er volgde een periode met trial and error: geen brood meer, weinig fruit, geen bewerkte suikers, geen tarwe, geen roodvlees, noem het maar op en ik heb het wel geprobeerd!

 

Op een zeker moment vertelde een personal trainer mij dat het niet zozeer gaat om wat er in gaat, maar wel om hoeveel. Ik had twee opties: minder eten dan ik verbrand, of meer gaan verbranden dan dat ik eet, oftewel: sporten! Ik heb toen een app gedownload en ben hierin mijn calorieën gaan bijhouden van wat ik eet, maar ook van wat ik verbrand met sporten. Ik legde de focus vooral op cardiotraining, want dit is een flinke verbrander. Ik viel in een tijd van 1,5 jaar gestaag 15 kg af. Eindelijk weer onder de 100! Dat gaf me zo’n enorme boost. Gezondere keuzes maken werd een levensstijl in plaats van een slopend, kortdurend dieet.

Toen ontmoette ik mijn huidige vriend, die zelf ook veel bezig is met sport en voeding. Hij is kok, maar heeft daarnaast ook een opleiding tot fitness trainer gevolgd. Ik leerde dat krachttraining juist een belangrijke factor is bij het verhogen van je verbranding, maar ook bij het strak maken van mijn lijf. Mijn vriend geeft me tips en helpt me bij nieuwe oefeningen. Hij is een grote motivatiebron en dit helpt mij ontzettend in het behalen van mijn doelen! Ook begon ik met hardlopen, want al dat cardio-en in de sportschool vond ik niks. Ik wilde weten wat al die hardlopers nou zo lekker vinden. Het heeft me veel moeite gekost om het echt te leren waarderen, maar ineens was de knop om en haal ik nu veel plezier en ontspanning uit een goed rondje rennen. Op dit moment train ik zo’n 3-5x per week. Ik leg hierbij de focus op het trainen van mijn grote spiergroepen en daarna sluit ik meestal af met een rondje hardlopen. Mijn voeding is 5 dagen in de week on point, want dan zit ik in de structuur van mijn stage en werk. Dit heeft mij heel erg geholpen in het verminderen van mijn eetbuien en behoefte aan chocola en chips. Die behoefte is er af en toe nog steeds en komt dan vooral boven in het weekend. Zo nu en dan gun ik mezelf zoiets lekkers! Verder probeer ik vooral veel groenten te eten, ik voeg het aan bijna elke maaltijd toe (ontbijt blijft lastig, haha!). Ook let ik op mijn eiwitinname, voor spierherstel en om langer een verzadigd gevoel te hebben.

Inmiddels weeg ik weer 77 kg, iets wat ik voor het laatst woog rond mijn 16e levensjaar. De kilo’s zijn eraf gevlogen sinds september en continu resultaat werkte erg verslavend. Ik ging steeds meer sporten en strenger letten op mijn eten, maar had steeds minder plezier in het proces. Het werd moeten in plaats van willen. Ik ben nu op een punt dat ik inzie dat het gaat om genieten van het proces. Ik wil nog steeds wat kilo’s kwijt en dan vooral spiermassa aankomen en vetpercentage verliezen. Voor nu leer en probeer ik te genieten van het moment en niet te snel te gaan. Ik eet wat meer calorieën op een dag, waardoor afvallen minder snel gaat, maar het voor mij beter en leuker vol te houden is. Ik probeer allerlei nieuwe dingen uit met groente en die inspiratie doe ik meestal op op instagram. Als je het mij vraagt gaat het met name om genieten wat je aan het doen bent en niet om hoe snel je dit doet! Voor mij betekent genieten: nieuwe recepten proberen met allerlei groenten en mijn lichaam uit te dagen op het gebied van sport! De ene week wat meer dan de andere, maar als de balans over het algemeen maar goed is. Don’t hurry, be happy 🙂

 

Bedankt dat je mijn verhaal hebt gelezen! Het voelt als een hele eer dat mijn verhaal nu als inspiratie voor anderen kan dienen! Wil je meer van me zien op de weg naar een gezonde en gelukkige leefstijl, dan kun je me volgen op instagram: @project_fit_merel

 

Untitled3

 

Share.

Over de schrijver

#ondernemer #power #-38kilo #motivatie #discipline #getoutofyourfatsuit

Meer lezen

2 reacties

Laat een reactie achter

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld