Maartje’s top 3: Veggie lunches

0

Ik ben nog niet eens goed en wel aan de slag als gastblogger en werd al via-via verzocht om meer vega recepten te plaatsen. Ik ben de moeilijkste niet en help al mijn mede-vega’s (en niet-vega’s) graag aan inspiratie in de keuken, dus here we go! Mijn inspiratie haal ik vaak uit recepten van anderen, waar ik dan vervolgens mijn eigen draai aan geef. Meestal omdat ik het vegetarisch moet maken of omdat ik iets niet in huis heb. Pure luiheid eigenlijk,  want als ik eenmaal in de keuken sta en iets te eten wil, dan is het ‘serious business’ en heb ik geen tijd en zin om nog langs de supermarkt te gaan: Gewoon. Te. Veel. Honger. Tja, daar word je creatief van… 😉

Mijn top 3 van dit moment, van healthy vega lunches. Ook makkelijk mee te nemen naar je werk, dus no excuses:

1. Auberginewrap.

Met stip op nummer 1, want sjonge wat is dit lekker! En nog gemakkelijk ook.

Ingredienten:

  • Aubergine in blokjes gesneden
  • Zwarte olijven
  • Tomatenpuree (zelfgemaakt of de biologische variant met minder zout)
  • Linzen (voor het gemak uit blik. Wil je dat niet? Dan gedroogde linzen een nacht laten weken en koken tot ze gaar zijn)
  • Eventueel wat geraspte kaas

Hoe maak je het?

De aubergine  en de olijven even bakken in de pan. Roer de tomatenpuree en de linzen erdoor en vul de wrap. Eventueel nog wat kaas in de wrap toevoegen. Easy does it! Deze wrap gaat je heel gelukkig maken in jouw drukke dagen. (of wanneer je beloofd hebt een originele vega lunch te maken, maar je echt geen tijd hebt. Hiermee ben je gered.)

2. Rode- en boerenkool salade.

Ik hoor het je al denken: Serieus? Rode kool en boerenkool? In een salade? Yes lieve mensen, een salade hoeft gelukkig al lang niet meer alleen uit sla te bestaan! En geloof me: Dit is lekker. Ik gebruik de kool namelijk gewoon rauw. Heerlijk en gezond! Ja, je zult iets meer kauwen. Maar dan heb je ook wat…

Ingrediënten:

  • Gesneden rauwe boerenkool
  • Gesneden rauwe rode kool
  • Pijnboompitten, even geroosterd
  • Appel in stukjes
  • Linzen (voor het gemak uit blik. Wil je dat niet? Zie nummer 1 in deze top 3)
  • Cherrytomaatjes, gehalveerd
  • Rode ui, gesneden
  • Honing,
  • Olijfolie
  • Versgemalen peper
  • Zeezout

Hoe maak je het?

Alles bij elkaar gooien. Punt. Soms hoeft het leven niet moeilijk te zijn.

gooyf-rode-en-boerenkool-salade

3. Hawaï-burgers van pompoen en spinazie.

Oké deze kost iets meer tijd, maar hij is wel enorm lekker! Dus heb je een middagje weinig te doen, go for it!

Ingrediënten:

  • Pompoen, gekookt in blokjes
  • Kikkererwten (zie mijn uitleg bij de linzen in nummer 2 van deze top 3 )
  • Een ei
  • Verse blad spinazie
  • Pijnboompitten
  • Kruiden naar keuze
  • Havermout of speltmeel
  • Ananas
  • Plakjes kaas

Hoe maak je het?

Mix de pompoen, kikkererwten, ei, spinazie, pijnboompitten en kruiden. Met de kruiden hoef je niet voorzichtig te zijn. Kies wat jij lekker vindt en wees niet te zuinig. Het mixen kan met een staafmixer of stamper. Als het te nat is en je er geen burgers van kan maken, voeg dan een beetje havermout of meel toe. Zet het ‘deeg’ minimaal 30 minuten in de koelkast.

Time to get dirty! Maak er met je handen burgers van; pak wat deeg (ter grootte van een golfbal) en platdrukken. Bak ze in de pan. De burger is niet heel stevig, dus het vraagt wat van je geduld en wat van je burgerflippin’ skills om de burgers om te draaien…

Terwijl ze nog in de pan liggen, een schijfje ananas er op en een plakje kaas erover heen, totdat die gesmolten is. Lekker op een broodje met wat sla. Wil je echt indruk maken? Serveer de burger dan met zoete aardappelfrietjes uit de oven.

gooyf-vega-hamburger

Eet smakelijk! Ik ben benieuwd wat jullie normaal gesproken als lunch eten. Of wat voor soort recepten je graag zou willen zien van mij?

x Maartje

Share.

Over de schrijver

#fitgirl #veggie #staypositive #nevergiveup #justgoworkout

Meer lezen

Laat een reactie achter

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld