Get out of your fatsuit for inspiration, foodies and a healthy lifestyle!

Krachttraining en een voedingsschema van Health Advies Breda. Hoe is het nu?

0

Bijna een jaar geleden schreef ik deze blog, waarin ik mijn eerste stappen in het krachthonk beschrijf. Hoe gaat het nu met me? Loop ik nog rond in de fitnesszaal, of ben ik toch weer te vinden in de groepslessen… Tijd voor een update over mijn ervaringen met krachttraining, daarop afgestelde voeding en de begeleiding bij Health Advies Breda.


Mei 2016: Mijn állereerste keer krachttraining zit erop

Het groepslessenmeisje is niet meer
10 jaar lang deed ik alleen groepslessen. Hoe leuk ik krachttraining al zo snel vond had ik niet verwacht! In de blog van een jaar geleden schrijf ik nog dat ik zeker groepslessen wil blijven doen. Nou dat ‘voornemen’ is dus niet gelukt…. Een half jaar lang had ik een abonnement bij twee sportscholen, omdat mijn ‘groepslessen sportschool’ geen fitnessuimte had. Toen dat abonnement afliep heb ik de keuze gemaakt volledig over te stappen naar Basic Fit. Met het idee dat als ik de lessen zou missen, ik ze daar wel ging volgen voor een paar euro extra per maand. Dat moment is nog niet gekomen 😉


Squat till you drop!

Top (Health) Advies Breda
Ik heb het naar mijn zin in de fitnesszaal! En dat komt ook door de goede begeleiding van Health Advies Breda. Zij hebben mij het laatste zetje gegeven om krachttraining te gaan doen, en hebben me het afgelopen jaar begeleid, zowel met steeds wisselende, op maat gemaakte trainingsschema’s, als met begeleiding op het gebied van voeding.

Ook al ben ik al jaren met gezonde voeding bezig en wist ik er best wat vanaf, toch hebben zij mij geholpen om écht inzicht hierin te krijgen. Jarenlang had ik last van een onstabiele suikerspiegel en had ik zo ongeveer altijd honger. Vaak een uur na het ontbijt al, gek werd ik ervan. Door het voedingsschema te volgen wat zij op maat voor mij gemaakt hebben, ontdekte ik wat voor mij werkt.

Mijn (inmiddels) heilige graal: bij de hoofdmaaltijden geen koolhydraten overslaan en aan elk van mijn zes eetmomenten per dag, voldoende eiwitten toevoegen. Zo houd ik mijn suikerspiegel in bedwang en kom ik veel fitter de dag door! Het voedingsschema volg ik inmiddels niet meer exact, maar ik weet wel in welke verhoudingen qua koolhydraten/eiwitten/vetten ik moet eten om me goed te voelen. Dat geeft rust! Want vroeger wist ik eigenlijk nooit of ik genoeg gegeten had en of ik stabiel zou blijven qua energie. Nu weet ik wat ik moet eten om makkelijk door te kunnen tot het volgende eetmoment. Halleluja for that!

Vetpercentage vs. kilo’s
En dan het lichamelijke gedeelte. Fit was ik al, ook met alleen groepslessen. Maar ik had wel (zoals mijn coach Zwier het noemde) een marathonlichaam. Pezig, weinig zichtbare spieren, bovenlichaam wat mager, onderlichaam in verhouding een hoger vetpercentage. Ik was absoluut tevreden met hoe ik eruit zag, maar verbetering vindt iedereen leuk toch? En ja, er is behoorlijk wat veranderd. Ik ben ruim 4% gezakt in vetpercentage en 3 kilo aangekomen! Ik oog strakker, zie er niet meer pezig uit en oog fit. Mijn lichaam is beter in verhouding! Ik ben aangekomen maar ik pas al mijn kleding nog, alleen de allerkleinste XS jasjes zitten iets wat strak om mijn schouders. Geen schande bij een lengte van 1.75 😉 Dus tip van mijn kant: gooi de weegschaal de deur uit als je krachttraining gaat doen, het zegt namelijk helemaal niks.

 

Van bruin naar blond en van groepslessen naar krachttraining

Dat resultaat is bereikt door steeds wisselende trainingsschema’s, voor mij op maat gemaakt. Met het maken van het schema wordt rekening gehouden met mijn wensen, en gekeken naar hoe mijn lichaam zich ontwikkelt. De spiervorming van mijn rug gaat bijvoorbeeld ontzettend hard op het moment (had niet gedacht het in me te hebben 😉 ) dus daarmee doen we nu wat rustiger aan. Ik heb geen hulk ambities 😉

En zo sporten we lekker door. Doen waar je blij van word, dat is het belangrijkst! Maar resultaat zien van je inspanning is ook wat waard. Dus heb jij hulp nodig bij je voeding of training, of heb je sportieve doelen voor ogen en weet je niet hoe je ze moeten bereiken? Stap eens binnen bij Health Advies, ze zijn 7 dagen per week open en de metingen, adviezen en schema’s zijn gratis!

Wat moet je doen om een Mars aan calorieën te verbranden?
Wielrennen
Share.

About Author

Author Image

#healthylifestyle #foodie #sportyspice #wanderlust #fashionista

Meer lezen

Leave A Reply

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief