Hotspots: foto en foodie verslag Kopenhagen

In 2007 of 2008 was ik al eens in Kopenhagen. Maar, dat was met school en maar twee dagen. Ondertussen is het zo lang geleden dat het wel in een ander leven lijkt te zijn geweest.
Mijn vriend en ik wilden graag een weekendje weg. Eigenlijk wilde ik naar Wenen maar door de spotgoedkope vliegtickets (€32,- p.p. incl. belastingen) zijn we toch voor Kopenhagen gegaan. Ik wist dat het foodie heaven zou zijn en dat het leuk zou zijn zo in de winter. Op naar Kopenhagen dus.
Ik ga jullie hierbij alle (foodie) hotspots delen die ik gevonden heb. Soms liepen we spontaan tegen een leuk restaurantje aan, andere vond ik op Instagram, wat aanradertjes van een vriendinnetje of gewoon gevonden via Google. Hierbij gebundeld voor jullie!
Bij het zoeken naar een geschikte slaapplek (redelijk centraal als voorkeur) kwam ik er al achter dat de goedkope vlucht ook het enige prijs vriendelijke van deze trip zou worden. We vonden op aanraden van mijn vriendinnetje Irene een hotel (mega) centraal voor een redelijke prijs. Voor een city trip volgens mij het duurste hotel waar ik ooit sliep maar dat kon de pret niet drukken. Wake Up Copenhagen heeft twee locaties en we sliepen in de locatie Borgergade. Ongeveer €145,- per nacht. Zonder ontbijt, fijne en kleine kamer, prima bed en mega centraal gelegen. Helemaal goed.
Toen we aankwamen hebben we meteen de metro naar het hotel gepakt. Maar een paar stops en veel goedkoper dan de taxi. #Teamalwayshungry was op pad en door de vroege vlucht hadden we honger. Daarom eerst ontbijten bij Bistro Royal. Een grote, hippe, nette zaak met veel ontbijt keuze. We gingen voor een spiegel eitje, scrambled eggs met truffel en een Skyr met bessen compote. We kwamen er meteen achter dat het brood hier een soort roggebrood is. Niet onze favoriet, maar toch wel lekker. Het ei gerecht met truffel was heerlijk. Ik zou hier zo weer terug gaan. De eerste confrontatie met de prijzen in Kopenhagen hadden we toen de rekening kwam.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bij Wake Up Copenhagen kan je pas vanaf 15 uur inchecken, dus bagage afgegeven en op laten bergen. Omdat ik had gezien dat een van mijn favo winkels om de hoek zit; And Other Stories, meteen de stad in om te shoppen en te wandelen.
Tijdens het winkelen een sweet pauze bij the American Pie company. Eigenlijk zaten we nog te vol van het ontbijt dus gingen we samen voor één taartje; Apple pie. Mega lekker. Het was Rutger zijn keuze. Ik was voor bosbes gegaan, of choco peanutbutter of …. Het zag er allemaal goddelijk uit. En wat een knus leuk tentje qua interieur!

Van shoppen krijg je honger dus liepen we richting street food Copenhagen, een hal met 365 dagen per jaar food trucks. Van Mexicaans, sushi, Indiaas tot burgers. Super leuke sfeer en veel keuze. Ik ging voor een broodje falafel, maar het was helaas niet zo. Het broodje was lekker, de groentes en falafel ook, maar er zat een liter saus op. Niet opgegeten helaas. Rutger ging voor een burrito met kip. Hij was fan! Dus nam ik nog een taco kip. Heerlijk. Klein detail. We hadden een wijntje en een biertje.. Dat alleen al kostte ons zo’n €14,- Niet echt goedkoop dus!

’s Middags door de wijk Christiana gelopen. Een hele ervaring! Je krijgt er een beetje een Berlijn gevoel bij. Het is super alternatief, er wordt overal wiet gerookt en het staat vol graffiti. We waren er alleen op het foute moment. Opeens was er een SWAT team, waren er aanhoudingen van agenten in burger en doken er ME mannen op. Kregen we niet echt een heel fijn gevoel bij, dus we zijn meteen weg gegaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Op naar het hotel, beetje chillen en opmaken voor de avond. Ik wilde graag naar Neighbourhood wat ik via Instagram gevonden had. Het was een half uurtje door de stad lopen vanaf ons hotel, dus perfect. Maar, helaas waren we niet de enige met dit idee. Het was 19.30 en de wachttijd voor een tafel was minimaal 1,5 uur. Omdat we echt honger hadden zijn we voor een burger gegaan bij een veredelde burger king aan de overkant, ‘Jagers’. Ik had een vega burger en die was prima.
Dag twee.
Mijn hier-moet-ik-zeker-ontbijten-tentje stond op de planning; 42 RAW. We bestelden een bananen shake en ik ging voor de Acai bowl. Rutger had een granola bowl. Mega lekker. Een rekening van €40,- En de dag moest nog beginnen.

Daarna een beetje door de stad gelopen en richting een soort markthal voor een kop koffie. Torvehallerne is super leuk. Wát een eten en veel zoete lekkernijen! Omdat we nog vol zaten van het ontbijt namen we niks behalve koffie. Totdat een croissantje Rutger aan begon te kijken.
Weer een beetje door de stad lopen tot het lunch tijd was. De wijk Nebobru geweest. Leuke hippe winkeltjes, leuke sfeer ook.
Ik had gelezen over de egg wraps bij PALEO. Een keten met 4 tentjes door Kopenhagen. Met allemaal Paleo proof eten. De egg wrap was erg lekker en redelijk betaalbaar. Ook zag ik lekkere sandwiches, maaltijden en salades op de kaart. We namen ook een proteïne shake. Gemaakt van fruit naar keuze, whey, amandel melk en ijs. Super lekker.
Daarna zijn we naar Tivoli gegaan. Een pretpark midden in de stad. img_1516Vriendlief word hier helemaal wild van en ik volg hem braaf. Zoals hij mij bij het winkelen volgt;-) een prachtig park helemaal in de kerst sferen. PRACHTIG met duizenden lampjes. Het park kost je €46,- entree per persoon. Tip is om buiten het weekend te gaan. Zaterdag kwamen er langs gelopen en zagen dat het super druk was.
Bij het hotel zat een paleo tentje om de hoek en ik had best wat lekkers gezien op de kaart. Ik naam een groente spaghetti met een soort bolognese saus van tomaat en gehakt en met pesto, YAMMIE. Rutger ging voor de Paleo burger met zoete aardappel friet. Allebei zeer content met onze keuze.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Markthal Torvehallerne, waar we eerder waren voor koffie was blijven hangen en was de ontbijtspot. Ik wilde eigenlijk perse een ontbijtje bij GROD! Warme haver en Chia papjes. Maar de rij was daar zo mega lang, je kon er niet meer zitten en mijn maag rammelde gewoon.
Dus naar een bakkertje voor een een mega sugar rush ontbijtje. Een red velvet cake, Skyr met granola, een sandwich kip en een cinamon swirl. Die red velvet was goddelijk.
Toen hebben we de pas er in gezet en zijn we naar Litlle Marmaid geweest en de wijk er om heen. Kastelen, leger aangelegenheden, een cruiseschip en mega veel wind. Mijn hoofd vroor er bijna af dus glipten we een hotelletje binnen voor een kop thee! Hotel Babette. Wat een fijne vibe. Ik heb even gegoogled en de prijs per nacht is 160€. Als ik nog eens naar Kopenhagen ga zou ik hier denk ik gaan slapen. Super leuk!
img_1570 img_1567
Daarna hebben we nog eens zo’n twee uur kris kras door de stad gelopen richting Neighbourhood. Ik had gezien dat ze in het weekend al vanaf 12.00 uur pizza’s serveren en ik moest en zou deze nog gaan eten. Instagram was zo lovend dit moest ik gewoon proberen. Ondertussen dé tip van een van mijn Instagram volgers gehad. Pizza’s bij Mother. En dat zat praktisch om de hoek. Ergens moest toch plaats zijn? Gelukkig had Neighbourhood deze keer wel plaats. En hoe gelukkig we daar mee waren zie je hier:
Ik meen het als ik zeg dat dit onze lekkerste pizza ooit is. Een ware smaak explosie op een mega dunne en mega crispy bodem. Ik zou oprecht terug gaan naar Kopenhagen alleen al voor deze pizza’s. Het brunch menu zag er trouwens ook te lekker uit. Maar ik moest en zou hier pizza hebben. Ik pak nooit een pizza met vlees maar ineens kreeg ik zo’n zin in de chorizo variant. En wat een goede keuze. Rutger ging voor de variant met garnalen. We zijn stil geweest tot de laatste hap. De pompoen geitenkaas variant zou ik de volgende keer proberen denk ik! HEMELS. En als je dus niet terecht kan is het een idee om bij Mother te kijken. Ook die pizza’s zagen er op Instagram veelbelovend uit.
Nadat we weer wat door de wijk daar hadden gelopen gingen we weer even chillen in het hotel. Vriendin Irene tipte me nog over Gorila, maar daar was helaas geen plaats meer. Jammer, want dit was haar nummer één. Ik snuffelde wat op Instagram en kwam uit bij The Union Kitchen. Een tent met een gekke, maar interessante menukaart.
Een hippe tent die aardig vol was maar gelukkig nog één tafeltje voor twee. Bij Union Kitchen kan je terecht voor verschillende bal gerechtjes. Kippen ballen, vega ballen, lams ballen, runder ballen etc etc. Ook verschillende side dishes van avocado met sesamzaad, pastinaak met hazelnoot, bonen met feta en groente met ricotta en granaatappel pitjes. Dit zijn allemaal gerechtjes om te delen.  Advies was ongeveer drie gerechtjes per persoon. We gingen voor de zoete aardappel met chili en bosui, kip ballen in kokossaus met appel en ui, runder ballen in tomaten saus met parmezaan en basilicum, avocado met sesamzaad, pastinaak met hazelnoot en de drie burgertjes. Een mega lekker wijntje en water pour moi en twee biertjes voor meneer. €105,- lichter maar een ware smaak sensatie. Zo simpel, zo lekker en zo origineel. Echt een aanrader.
De rode draad van deze hotspot list is dat we alleen maar goed en geweldig hebben gegeten. Geen tegenvallers. De mensen fietsen hier veel, eten veelal organic en biologisch. Niet perse vega of vegan. Best veel vlees, kip en eend. Ik heb niet veel mensen met overgewicht gezien en zelfs de 7 eleven shops op iedere hoek van de straat hebben RAW snack ballen, GROD ontbijt, proteïne repen, proteïne yoghurt (drinks) en  heerlijke kant en klare superfood salades. Gelukkig liggen de salarissen in Kopenhagen ook wat hoger dan in Nederland, anders zou het niet te betalen zijn. Wij waren nog nooit zo veel geld kwijt voor een hotel bij een city trip, nog nooit zo veel geld aan eten in drie dagen, maar we voelden ons nog nooit eerder zo thuis in een stad en aten nog nooit zo lekker!
Een mega aanrader dus.
Nu ga ik me weer voorbereiden op mijn volgende tripje. In april met Renate naar Turijn. Zoals we ook naar Hamburg en Berlijn gingen zal dit ook weer een foodie weekend worden. April is nog lang wachten… Misschien moet ik nog iets tussendoor gaan boeken;-)
Share.

Over de schrijver

#ondernemer #power #-38kilo #motivatie #discipline #getoutofyourfatsuit

Meer lezen

Laat een reactie achter

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld