Hoe voorkom je een after-holiday-dip?

0

Hoe voorkom je een after-holiday-dip?
Voel jij je na de vakantie ook zo extreem moe en futloos? Heb je moeite met de terugkeer naar je dagelijkse routine of ga je met tegenzin naar je werk? Meer dan 60% van de Nederlanders heeft last van een after-holiday-dip bij terugkomst van vakantie. Wij leggen uit hoe dit komt en hoe je deze dip zoveel mogelijk kunt voorkomen.

Typische kenmerken van deze dip zijn klachten als:

  • Vermoeidheid
  • Gebrek aan concentratie en motivatie
  • Weinig eetlust
  • Prikkelbaarheid
  • Droevig of verdrietig zijn.

De reden dat je na de vakantie vaak extra uitgeput en gedemotiveerd bent komt omdat de geluksstofjes (dopamine, endorfine en serotonine)  in je hersenen uit balans zijn. Deze stofjes zorgen er namelijk voor dat je je goed voelt.

Een mooie vakantiebestemming, gezelligheid met dierbaren, lekker eten en mooi weer zorgen ervoor dat je een flinke geluksboost krijgt. Eenmaal thuis val je terug in de normale routine van het dagelijks leven en gebeurt precies het tegenovergestelde. Er worden minder geluksstofjes aangemaakt en je stresshormonen keren weer terug.

De after-holiday-dip duurt doorgaans 2 weken en ebt hierna geleidelijk weg.

after-holiday-dip

Wat kun je doen om de after-holiday-dip zoveel mogelijk te voorkomen?
Kom een paar dagen voor je weer moet werken thuis om te acclimatiseren
Zo kan je alvast wennen aan de overgang van de vakantie naar je dagelijkse leven. Het geeft je tijd om de vakantiespullen op te ruimen, te wassen maar ook weer te wennen aan een je oude omgeving en ritme.

Bouw je sport ritme langzaam op
Net als je mindset, moeten je spieren  na een lange rustperiode weer wennen als je opnieuw de sportschool in duikt. Het is daarom goed om langzaam op te starten met sporten. Denk hierbij aan de frequentie, duur en intensiteit van je sportsessies. Dit voorkomt extreem veel spierpijn, lichamelijke uitputting maar ook teleurstelling.

Ga niet op een crash dieet
Het is logisch dat je tijdens je vakantie meer eet, maar gooi thuis het roer niet drastisch om. Geef jezelf de tijd om te wennen aan je oude voedingspatroon. Flink onder je caloriebehoefte zitten of het verbannen van suikers en koolhydraten zorgt voor enorm veel schommelingen in je hormoonhuishouding. Ook mis je de nodige vitaminen en mineralen.  Je zult je dan al gauw moe, lusteloos en chagrijnig voelen en concentratieproblemen ervaren.
courgetti garnalen
Laat de boel goed achter op je werk
Begin liefst 3 weken voor je vakantie met het afronden van je werkzaamheden op het werk. Draag werkzaamheden op tijd over naar collega’s en informeer alle betrokkenen over je afwezigheid. Schakel je voicemail en out of office-melding minimaal 2 dagen voor vertrek in.

Plan na terugkomst tijd om weer op te starten op je werk
Je vakantiegevoel verdwijnt direct als je te snel start op je werk. Net zoals je afbouwt voor je vertrek, ben je veel productiever en sneller up-to-date als je jezelf de tijd geeft om op te starten na je vakantie. Door van je collega’s mondeling te horen wat er tijdens afwezigheid is gebeurd, ben je veel sneller (en gezelliger) bijgepraat over wat er speelt en kun je je mailbox vlotter te lijf.

Blik terug op je mooie vakantie
Om je vakantiegevoel langer vast te houden is het erg leuk om je foto’s terug te kijken. Je kunt ook de foto’s gebruiken als achtergrond op je telefoon of computer. Je wordt dan vaker herinnerd aan die mooie tijd daar.

Plan ook weer leuke dingen in
Op vakantie heb je vast ook mensen of dingen gemist zoals familie, vrienden of je sport. Plan weer leuke afspraakjes in of ga weer lekker naar de sportschool. Geniet weer van het thuis zijn. Plan trips en andere leuke activiteiten door het hele jaar heen in plaats van alleen in de zomerperiode.

after-holiday-dip 2
Samen sporten is gezelliger
Samen sporten helpt ons om de dip zoveel mogelijk uit te weg te gaan. We vinden het gezellig, je motiveert elkaar om te gaan en trekt elkaar op die manier makkelijk uit de after-holiday-dip. Nog meer redenen om samen te gaan sporten lees je ook in DEZE blog terug.

Liefs -x- Sjors en Marieke

Help, ik kan niet meer sporten! - omgaan met een (fysieke) tegenslag
Positieve effecten van sporten
Share.

Over de schrijver

Author Image

#fitcouple #fitgirl #fitboy #motivation #workoutbuddy

Meer lezen

Laat een reactie achter

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld