Het succesverhaal van Anouk

0

Ik ben Anouk, 30 jaar en woon met mijn gezinnetje sinds kort in Delft. Als echte Zwollenaar, Blauwvinger, was het wel even wennen om naar het Westen te verhuizen maar ben inmiddels al aardig gewend. Ik ben 30 jaar en werk als administratief medewerkster bij het Openbaar Ministerie. Mijn hobby’s: hardlopen, boksen & skeeleren en ik hou van koken en bakken. Ik ben op Facebook en Instragram te vinden als Superfoodzzzz

Ik was sinds mijn pubertijd ontzettend onzeker geworden over mijn lichaam. Ik werd gepest op school en dit kwam mijn zelfbeeld totaal niet ten goede. Wat wilde ik graag een mooi slank lijf, zonder putten en rollen. Ik werd een emotie eter waardoor ik alleen maar meer aan kwam. Ik werd echt verdrietig als ik in de spiegel keek. Op dat moment dacht ik ´dit kan niet langer´…

succesverhaal van Anouk

Het was lente… ik begon lekker iedere ochtend te skeeleren in het ochtend zonnetje en bouwde het hardlopen langzaam op. Het ging steeds beter en ik werd steeds energieker en enthousiaster naarmate ik het ook langer vol hield. Ik werd nog gemotiveerder toen ik eenmaal op de weegschaal stond en zag dat de eerste paar kilo´s er af waren.

Ik merkte wel dat een gezond voedingspatroon minstens zo belangrijk was als voldoende beweging.  Ik begon allereerst met smoothies en liet vooral koolhydraten staan. Niet doen! Dat is iets wat ik inmiddels wel heb geleerd.

Het lichaam heeft nou eenmaal energie nodig… de koolhydraten zijn de brandstof. Vooral als je regelmatig sport zijn koolhydraten onmisbaar. Mits je wel voor de goede koolhydraten kiest. Ik weet nu dat je voor langzame koolhydraten moet kiezen, zoals volkoren producten, zilvervliesrijst, veel groenten, yoghurt en fruit. Snelle koolhydraten waaronder frisdranken, suiker, aardappels en alles met wit meel, vermeed ik.

Een smoothie verving meestal mijn lunch. Handig om mee te nemen en je kan er heerlijk mee variëren. Een veel gemaakte fout is wel dat er wordt gekozen voor teveel fruit. Hierdoor bestaat een smoothie al gauw uit te veel suikers. Ik heb voor mezelf de regel genomen 2/3 groenten en 1/3 fruit. Voeg geen vruchtensappen toe, maar gebruik water, ongezoet kokoswater, yoghurt, kwark of bijvoorbeeld amandelmelk.

Ik ging steeds bewuster eten en drinken en zo kon ik steeds betere keuzes maken. Ik voelde me fitter en het afvallen ging goed. Ik had het wondermiddel gevonden om op een gezonde manier af te vallen! Voldoende beweging en gezonde voeding en af en toe…. een keertje zondigen om mezelf te verwennen.

succesverhaal van Anouk

Ik begon het sporten ook steeds leuker te vinden, het was steeds minder een ‘must’. Ik deed mee aan hardloopwedstrijdjes en stapte zelfs met mijn vader en zus op de racefiets als ik in Zwolle was. Ik skeelerde afstanden van 35 kilometer en ging bootcampen. Naast duursport en cardio, deed ik krachttraining om nog meer vet te verbranden. Inmiddels was ik 15 kg afgevallen… ik zat een stuk beter in mijn vel en dit straalde ik ook uit. Ik lag voor het eerst eens niet ongemakkelijk in bikini op het strand.

April 2015 ben ik bevallen van mijn dochtertje. Mijn obsessie voor het afvallen kon ik tijdens mijn zwangerschap even een beetje los laten. Helaas kreeg ik al gauw last van bekkeninstabiliteit en kon ik niet tot nauwelijks bewegen. Ik kwam snel aan tijdens mijn zwangerschap…. zo veel dat ik op een gegeven moment als een boer met kiespijn “high five” maakte met mijn vriend toen ik bij de verloskundige de 3 getallen aantikte op de weegschaal.

Het cliché; “je krijgt er wat moois voor terug” is zeker waar, maar voor mij was het moeilijk te accepteren dat mijn lichaam zo aan het veranderen was.  Eindstand…. 30 kg aangekomen, maar wel een mooie dochter ♡

Al het harde werk van toen? Daar zag ik niks meer van terug!! Augustus 2016 begon ik weer met skeeleren en hardlopen en vervolgens ook met Bodytec. Iets nieuws voor mij. Door middel van Elektro Musculaire Stimulatie deed ik 2 keer per week een full body workout van 20 minuten met een personal trainer.

succesverhaal van Anouk

Ik deed aan jumping fitness, waarbij je traint op een trampoline en ben gaan boksen. Af en toe doe ik mee met een Kettlebel workout en verder probeer ik mezelf te blijven motiveren om zelf te trainen en mijn workouts te doen.

Omdat ik wist dat ik kon afvallen als ik mijn levensstijl maar veranderde, begon ik ook weer met gezond eten. Ik maakte mijn eigen Facebookpagina en Instagram aan, waar ik mijn recepten kon delen. Ik begon me nu nog meer in te lezen in goede voeding en juiste keuzes. Ik ben me bezig gaan houden met het lezen van etiketten waardoor ik nog meer kon kiezen voor de “echte” producten in plaats van producten waar troep in zit zoals kleurstoffen, suiker en conserveermiddelen.

Ook leerde ik te letten op de calorie inname en wist ik wat een grote valkuil was bij het afvallen, verborgen calorieën. Ik kookte graag met olijfolie, maar wist nog niet dat 1 eetlepel al ongeveer 80 kcal bevatte!

Op dit moment ben ik weer in blijde verwachting en verwacht ik wel weer dat ik wat kilo’s aan zal komen. Gelukkig houd ik voor ogen dat als ik het weer oppak zoals ik eerder heb gedaan, dan zijn die overtollige kilo’s er zo weer van af!

Kies gezonde eerlijke producten en langzame koolhydraten zodat je geen pieken en dalen krijgt in je bloedsuikerspiegel en beweeg voldoende. Heb 6 keer per dag een eet moment en probeer de calorieën in de gaten te houden en de inname niet te overschrijden.Vergeet niet voldoende water te drinken en natuurlijk te genieten. Vind hierin de juiste balans. Gezond hoeft niet duur te zijn, maar met de juiste kennis kan je zoveel meer lekkers op tafel zetten!

 

 

Krachttraining en een voedingsschema van Health Advies Breda. Hoe is het nu?
Stilzitten is het nieuwe roken
Share.

Over de schrijver

Author Image

#yoga #krachttraining #fraukesfavoriet #coach #keukenprinses

Meer lezen

Laat een reactie achter

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld