Mealpreppen draagt bij aan afvallen!

0

If you fail to prep, you prep to fail…
Het klinkt wat dramatisch, maar een goede voorbereiding, oftewel een mealprep, kan zeker helpen bij het afvalproces. Omdat ik mijn eten goed voorbereid koop ik eigenlijk nooit iets onderweg, ben nauwelijks verrast door een hongeraanval en kom dus minder in de verleiding om te veel of ‘slecht’ te eten.

Om jullie mealprep inspiratie te geven hebben de GOOYF gastbloggers en ik uitgewerkt wat er in de tas mee gaat naar het werk.

Marieke
Mijn mealprep voor een doordeweekse dag ziet er zo uit:


Ontbijt:

  • Klein glaasje verse grapefruitsap (50-75ml). Dit bevordert de stofwisseling.
  • Eiwit shake chocolade met 40 gram havermoutmeel (100ml melk en 250ml water)
  • Een banaan voor als ik op het werk aan kom, want ik moet 30 minuten fietsen.

Lunch (deel 1):

  • Skyr yoghurt/kwark (250 gram)
  • 2 kiwi’s
  • 1 gekookt ei

Lunch (deel 2):

  • 3 of 4 volkoren crackers
  • 75 gram kipfilet
  • 1 gekookt ei
  • Augurk als topping op mijn crackers met kipfilet. Smaakt lekker fris/zuur.

Tussendoor:

  • Tomaat en komkommer

 

Maartje
Hier onder een voorbeeld van een mealprep als ik niet thuis ben:

Ik ontbijt ’s ochtends met een flinke kom havermout zoals op foto 3. Verder neem ik vaak het restje van de vorige avond mee: op deze foto is dat erwtenpasta met courgette, vegetarisch gehakt en groene pesto.

Mijn ochtend tussendoortje is meestal fruit. Ik ben gek op aardbeien en nectarines! Als middag tussendoortje heb ik in dit geval gekozen voor een bakje met snoeptomaatjes. En ik zorg ervoor dat ik mijn Dopper vaak genoeg met water vul!

Foto 2 is mijn ontbijt als ik eens wat anders wil, bijvoorbeeld in het weekend:

Ik ben gek op MyMuesli en Skyr: voedzaam en lekker! Ook daar voeg ik het liefst nog wat vers fruit bij en natuurlijk drink ik de hele dag voldoende water.

Foto 3 is mijn dagelijkse en favoriete ontbijt: Havermout, tot pap gekookt met water. Daar voeg ik altijd lijnzaad, kaneel en honing bij. Het is het allerlekkerst met ook nog wat vers fruit erin. Bij mijn ontbijt drink ik altijd een halve liter water uit m’n Dopper (bijna dan, want mijn Dopper is 400ml).

 

Sjors
Dit is mijn mealprep op het moment dat ik aan het cutten ben, met als doel vet te verliezen:

  • Ontbijt: een eiwit shake chocolade met 50 gram havermout (100ml melk en 250ml water)
  • Snack 1: een appel
  • Lunch (deel 1): 2 spelt boterhammen met 75 gram kipfilet
  • Lunch (deel 2): Skyr (250 gram) met cashewnoten (35 gram)
  • Snack 2: Tomaat en komkommer

 

Valesca

Dit is een voorbeeld van mijn mealprep op een kantoordag:

  • Ontbijt (niet op de foto): is elke dag anders, maar een havermoutpizza is favoriet!
  • Snack 1: 2 maiswafels met 30+ kaas en appelstroop, 1 maiswafel met pindakaas
  • Lunch: 3 of 4 crackers met pompoenhumus, kipfilet en rauwkost
  • Snack 2: 250 gram kwark met kokos smaak en een Zespri gold kiwi. Als optie nootjes voor erbij, of ik bewaar deze voor onderweg naar huis.

 

Meike heeft haar mealprep in een aparte blog beschreven.

 

En als laatste natuurlijk mijn eigen (Anne’s) mealprep:

Mijn favoriete recepten zijn makkelijk te maken, zonder dat je al te veel ingrediënten nodig hebt. Ik heb het vaak te druk om moeilijk te denken en vind het fijn om een bepaalde basisvoorraad in huis te hebben. Zo heb ik altijd de mogelijkheid een gezonde lunch te maken of voor te bereiden!

Ingrediënten die ik bijna altijd in huis heb:

  • sla: veldsla en rucola
  • snacktomaatjes
  • zongedroogde tomaat
  • bosui/lenteui
  • paprika, liefst zoete puntpaprika
  • rode biet (gewoon uit een pot)
  • geitenkaas
  • feta kaas
  • kipfilet: blokjes of broodbeleg
  • eieren
  • pitten zoals pompoenpitten
  • kikkererwten
  • linzen
  • quinoa
  • bulgur
  • rijst

Hieronder op de foto’s een paar voorbeelden van simpele lunches. De meeste zijn mee te nemen in een Tupperware bakje of een mooie Boho Tiffin. De kazen, pitten en kip doe ik in een mini bakje, en die weer in de grote bak. Ik vind het niet lekker als dat allemaal al bij elkaar komt namelijk.

En mocht je net zoals ik zo’n 60.000 km per jaar maken, investeer dan in koeltasjes en elementen! Er is niets zo vies dan een warme salade als je het mij vraagt.

Je ziet omeletjes van 3 eieren, waarvan 1 met dooier. Laag in kcal, eiwitrijk en ik vind het heerlijk om koud te eten. En wat ook vaak terugkeert is mijn appeltaart kwarkbrood, een perfecte snack!

 

 

Share.

Over de schrijver

#ondernemer #power #-38kilo #motivatie #discipline #getoutofyourfatsuit

Meer lezen

Laat een reactie achter

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld