Eiwitten! Ik kan er geen genoeg van krijgen..

3

We krijgen regelmatig een vraag over eiwitten. Hoeveel eiwitten moet ik eten? Waar haal je de eiwitten vandaan? Wat vind je van het gebruik van eiwit shakes?

Stel in je app in dat je minimaal 1,5x je gewicht in grammen aan eiwit binnen wil krijgen. Dat wil zeggen als je 70 kilo weegt dat je 105 gram eiwit binnen moet krijgen ( 1,5×70= 105). Ikzelf streef naar 1,8x mijn gewicht aan grammen omdat ik 6 keer per week aan zware krachttraining doe. Maar 1,5 is voor de meeste al voldoende. (zie hier wat Richard Bell zegt over eiwitten)Eiwitten geven een verzadigd gevoel maar zorgen ook voor de opbouw van je spieren. En daarbij misschien nog wel het belangrijkste: het behoud van je spieren. Want we sloven ons niet voor niets uit in het ‘mannenhoekje’ toch?

Ikzelf haal mijn eiwitten uit:

Eieren, natuurlijk de makkelijkste manier om eiwitten binnen te krijgen. Ik eet bijna dagelijks eieren met en zonder dooier.

kwark . Dit eet ik bijna elke ochtend en elke avond zo’n 250 gram per keer. Magere kwark bevat ook relatief weinig calorieën en het vult enorm.

Kipfilet, brood beleg of gebakken kipfilet op een rijstwafel, uit het vuistje of door een salade. En nog mager ook!

Eiwit pannenkoeken of wafels. Een makkelijke eiwit pannenkoek maak je al van banaan, 3 eiwitten en wat havermout. En zo zijn er ontelbaar veel proteïne pannenkoeken of wafel recepten te vinden op internet.

Ik maak havermout muffins en bananenbrood altijd met extra eiwitten of een paar scheppen whey poeder.

Tonijn (uit blik) lust ik helaas niet maar is ook een eiwit bommetje en makkelijk door een salade of bij pasta/rijst gerechten.

Zalm, I love zalm!

Kook ook eens met Quinoa in plaats van rijst. Quinoa is een eiwit bommetje.

En zo kan ik nog wel even door gaan.. Maar als je alles bijhoud in een app zie je al snel of het eiwitrijk of niet is.

Eiwit shakes gebruik ik regelmatig wanneer ik een extra eiwit boost nodig heb. Zo ook eiwit repen, eiwit pannenkoeken of de pannenkoeken mix in mijn wafel ijzer. Ook nog heerlijk koud dus makkelijk om mee te nemen voor onderweg of op je werk. Maar als de MyFitnessPal app al aan geeft dat ik die dag voldoende eiwitten binnen ga krijgen doe ik het niet zodat ik de calorieën nog voor iets anders kan gebruiken die dag. Ze zijn een goede aanvulling en ook nog eens erg lekker maar probeer eerst eens eiwitrijk te eten!

Share.

Over de schrijver

#ondernemer #power #-38kilo #motivatie #discipline #getoutofyourfatsuit

Meer lezen

3 reacties

  1. I am curious to find out what blog system you are using?
    I’m having some small security problems with my latest website and
    I would like to find something more risk-free. Do you have
    any solutions?

  2. Hi ladies,Ik ben sinds een half jaar bezig met afvallen/shapen en vind het best lastig om dagelijks aan mijn eiwitten te komen omdat ik geen vlees eet en lactose intolerant ben.Vis eet ik nog wel.Ik doe mijn best met eieren, bonen, erwten, linzen, quinoa etc maar toch haal ik vaak mijn dagelijkse doel niet. Ik mis vooral iets dat ik na het sporten kan eten. Voorheen at ik graag een bak kwark, maar dat kan ik helaas niet meer eten.Is het dan slim dagelijks een shake te nemen? Voor mijn gevoel zijn shakes iets dat alleen keiharde body builders gebruiken.Bedankt! 🙂

    • hahah voor kei harde body builders 😉 nee joh, het is belangrijk bij krachttraining voldoende eiwitten binnen te krijgen. Whey ( een shake) is dan perfect wanneer je het niet uit je voeding kan halen.

Laat een reactie achter

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld