Overprikkeld of gestrest? Dit doe je eraan!

0

‘Stress is het verschil tussen wat je wilt en wat je aan kan’ – dr. Kilian Wawoe

Deze zin zegt eigenlijk alles. We willen zoveel tegenwoordig, we moeten zoveel van onszelf. Het past eigenlijk niet in de tijd die je ervoor hebt, maar toch doe je dag na dag een poging daartoe. En daarvan krijg je stress en raak je overprikkeld. In eerste instantie merk je het niet eens (nee joh, ik ben alleen maar druk) maar je lichaam heeft het absoluut te verduren als je langere tijd onder (tijds)druk staat.

Hoe vaak ben jij aan het rennen? Van afspraak naar afspraak, even snel dit, even snel dat. Tegenwoordig heeft bijna iedereen hier mee te maken denk ik. We hebben maar 24 uur in een dag. Íedereen heeft 24 uur in een dag. Ook Beyonce. Maarja, Beyonce heeft waarschijnlijk fulltime een nanny, kok, kapper, visagiste, schoonmaakster en chauffeur in dienst. Niet realistisch dus om onszelf daarmee te vergelijken.

Als ik naar mezelf kijk kan ik wel zeggen dat ik perfectionistisch ben. Dat is vaak mijn kracht, maar als het over dit onderwerp gaat ook een valkuil. Alles wat ik doe, wil ik goed doen en doe ik dan ook vol overgave. In de loop van de jaren is er ook steeds meer bijgekomen wat ik ‘doe’. Ik werk 36 uur per week, zo goed als fulltime dus, en heb sinds een half jaar een nieuwe functie. Heb per dag 1,5 tot 2 uur reistijd. Ik sport 3-4x per week (wat jarenlang 5x is geweest, maar daar ben ik al een tijdje vanaf gestapt), ik sta veel in de keuken en post het liefst elke dag een mooi gestylde food-foto op Instagram. Ook blog ik sinds 2 jaar op GOOYF, wat sinds een half jaar officieel mijn (gedeelde) kindje is geworden. Oh en dan vergeet ik nog dat ik een groot sociaal leven heb en graag en veel uit eten ga, houd van borrelen, festivals, winkelen en op vakantie gaan. En het huishouden moet ook gedaan worden zo nu en dan. Pffffff ik word moe van mezelf als ik dit allemaal lees…

Begrijp me niet verkeerd: het overgrote gedeelte is allemaal vrije keuze. Werken moet je, maar je vrije tijd vul je in zoals je zelf wilt. Ik vind alles wat ik doe oprecht leuk, dus doe het allemaal heel graag! Maar in combinatie met mijn ‘hoge lat’ is het misschien wel wat veel. De EMB bloedtest die ik vorige zomer bij Fitmetiris deed, drukte me al met de neus op de stressige feiten. Maar het moest toch nog zo ver komen dat mijn lichaam in het najaar behoorlijke signalen van overprikkeld zijn aangaf. Ik voelde bijvoorbeeld constant een zenuwachtige rush, en kon heel slecht tegen geluiden. Een huilend kind in een winkel? Ik had het gevoel alsof er in mijn oren geschreeuwd werd! En mijn emoties waren ook verre van stabiel, ik was van het minste of geringste van slag… Gelukkig had ik door dat het gebeurde, en kon ik op de rem trappen. Deze stresskip moest nodig op stok!

And so that happpened… Lees met me mee hoe ik dit heb aangepakt.

  • Minder moeten van jezelf
    Wat je toch allemaal moet van jezelf.. En waarom? Dat is de grote vraag. Want voor anderen ligt de lat veel minder hoog. Zij vinden je echt nog wel leuk als je huis iets minder opgeruimd is, je iets zwaarder bent dan je streefgewicht of je to-do list van die dag niet afgekregen hebt. Ben net zo lief voor jezelf als je voor anderen bent! En onthoud: je doet het nooit voor iedereen goed.
  • Gun jezelf een rustiger tempo
    Hoe vaak ik niet met mijn jas nog aan in de keuken stond, om zo snel als mogelijk de pannen op het vuur te hebben, om onder het koken de vaatwasser uit te ruimen, een was in de wasmachine te doen, en met een vriendin te bellen of appjes te beantwoorden. Om daarna door te rennen naar de volgende afspraak. Of in het weekend mijn to-do list zo strak en efficiënt mogelijk achter elkaar plande. En het ergste is, het lukte me vaak nog ook. Maar wel met een veel te hoge ademhaling en hartslag… Niet gezond! Tegenwoordig doe ik het rustiger aan, ik plan minder op een dag en zie wel hoe de dag loopt. Zodra ik merk dat ik stress krijg omdat ik te veel moet doen van mezelf, schrap ik dingen van de lijst. Dit geeft zo veel rust!
  • Zet het geluid van je telefoon vaker uit
    Je telefoon is zo’n ongelofelijke trigger. Vooral in de ochtend, als ik aan het haasten was om op tijd de deur uit te gaan, werd ik helemaal zenuwachtig van alle geluiden die er uit mijn telefoon kwamen. Help: ik moet reageren! Er moet helemaal niks natuurlijk, althans niet a la minute. Op stil dus, alleen al dat je het geluid niet hoort helpt. Om maar niet te spreken over de onrust die groepchats met zich meebrengen. Daarvan heb ik sowieso altijd het geluid uit staan.
  • Beperk social media
    Het leidt af, en je bent nooit uitgekeken. Beperk de tijd dat je erop zit, en ik heb zelfs een week helemaal geen social media gebruikt. Dat hielp bij mij enorm omdat ik er echt te veel mee bezig was. Je houdt ineens tijd over!
  • Haal bewust adem
    Let op je ademhaling! Bij stressmomenten zit je ademhaling vaak heel hoog. Adem op die momenten 3-5 keer heel diep in en uit. Zo word je rustig! Ook als je wakker wordt, gaat slapen en bij eetmomenten is dit heel fijn.
  • Luister naar rustige muziek
    Als ik in de fitness ben, heb ik altijd uptempo muziek op staan. Maar als je toch al stress voelt, is het beter om dat even te laten. Ik heb het tempo van mijn muziek in die periode een paar tandjes terug geschroefd. Ook thuis, in de auto of waar dan ook werkt dit natuurlijk.
  • Stretch na je training, of doe een cooling down
    Na een intense workout, neem ik tegenwoordig altijd een momentje om te stretchen. Zet hierbij zeker rustige muziek op, en neem even een moment om je lichaam tot rust te laten komen na een intensieve sportsessie. Doe je aan hardlopen, ren dan niet tot je huis, maar wandel de laatste 10 minuten.
  • Doe meer te voet of op de fiets
    Hoe sportief ik ook ben, ik deed álles met de auto, zelfs het kleinste stukje. En ik had eigenlijk altijd haast. Stress in de auto dus! Tegenwoordig pak ik de fiets als dat kan, en ik snap niet dat ik dat niet eerder gedaan heb, ik geniet er namelijk echt van. Eerlijk is eerlijk, in de winter bij -3 met regen en wind is het iets minder mijn hobby, maar bij droog en liefst een beetje zonnig weer is het super fijn. Bewegen vermindert stress, dus pak de fiets of ga wandelen. Muziekje in je oren en de natuur in!

    Geluksmomentje!

  • Doe aan yoga
    Yoga, ik vond het altijd maar suf. Maar ergens wist ik wel dat het goed voor me zou zijn, als tegenhanger van mijn drukke leven en de krachttraining die ik doe. Inmiddels doe ik eens per twee weken yoga en vind ik het heel fijn. Ik heb een prachtige yoga school gevonden in Etten-Leur met ervaren leraressen. Een mooie ambiance doet veel voor mij. Leg mij niet in een koude gymzaal want dan wil ik na een kwartier weer weg 😉 Ook floaten is heel ontspannend. Dit hebben Meike en ik onlangs gedaan bij Sense City, hét centrum voor onthaasting van Breda. De review daarvan lees je hier.

Yoga Etten-Leur, wat een prachtige plek!

  • Let op je vitamines
    Uit mijn EMB bloedtest kwam een magnesium en B12 tekort. Een magnesium tekort maakt je gevoeliger voor stress, en een B12 tekort wordt versterkt door stress. Dit is natuurlijk lastig te meten, maar daarom vond ik de bloedtest ook zo waardevol!
  • Beperk koffie
    De rush die cafeïne je geeft, kan je in overprikkelde tijden niet echt gebruiken. Kies liever voor rustgevende theesoorten zoals kamille, lavendel of citroenmelisse.

Inmiddels gaat het al een paar maanden een stuk beter met me. Gelukkig heeft het echte overprikkeld zijn niet lang geduurd omdat ik op tijd aan de rem trok. Maar ik besefte me wel, dat als je de signalen negeert, je zomaar in een burnout terecht kunt komen. Voorkom dat, door op tijd naar je lichaam te luisteren!

Liefs, Valesca

 

Het succesverhaal van Laura
Share.

Over de schrijver

Author Image

#healthylifestyle #foodie #sportyspice #wanderlust #fashionista

Meer lezen

Laat een reactie achter

Please type the characters of this captcha image in the input box

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld